Do dejín českého bábkarstva vstúpil legendárny Spejbl presne pred sto rokmi.

Do dejín českého bábkarstva vstúpil legendárny Spejbl presne pred sto rokmi.
16. apríla 2020 spinaker

Do dejín českého bábkarstva vstúpil legendárny Spejbl presne pred sto rokmi.

  • Domáce

Slávny pán Spejbl oslavuje v roku 2020 stovku, deväťdesiatiny majú bábky Máničky a Žeryka. Sedemdesiatpäť rokov pôsobí Divadlo Spejbla a Hurvínka v Prahe a už dvadsaťpäť rokov má svoju adresu v Prahe 6 Dejvicích. A tento rok v júli uplynie tiež deväťdesiat rokov od vzniku prvej nahrávky Josefa Skupu so Spejblom a Hurvínkom pre značku Ultraphon (historického predchodcu Supraphonu). Protagonisti Divadla Spejbla a Hurvínka majú stále veľké množstvo priaznivcov. České bábkarstvo je i v medzinárodnom kontexte výnimočné a tvorcovia, ktorí spolupracovali a spolupracujú s Divadlom Spejbla a Hurvínka v priebehu uplynulých sto rokov, sú toho dôkazom.

 

Do dejín českého bábkarstva vstúpila postava Josefa Spejbla presne pred sto rokmi. Autorom bábky je Josef Skupa, ktorý prežil značnú časť svojho života v Plzni, kde tiež spolupracoval s rezbárom Karlom Noskom. Spejbl to ale spočiatku nemal vôbec jednoduché. Jeho popularita šla ruka v ruke s jeho vzhľadom, a tak diváci, ktorí mohli bábku spoločne s Kašpárkem vídať na javiskách od roku 1920, vítali predovšetkým humorné až satirické scény. Všetko sa zmenilo v roku 1926 s príchodom Spejblovho javiskového partnera Hurvínka. Josef Skupa celé roky cítil, že dvojica Kašpárek a Spejbl nie je práve ideálna. Do sveta bábok teda vstúpil Hurvínek, Spejblov neposedný syn.

Hurvínek so Spejblom vytvorili skvelý tandem a rýchlo si získali popularitu medzi obecenstvom všetkých vekových vrstiev. Základom predstavenia sa stal dialóg otca a syna a na konci 20. rokov minulého storočia vystúpili obe bábky z javiska do rozhlasového éteru. Nezostalo ale len pri vtipných dialógoch pre rozhlas, Josef Skupa s bábkami nahrával gramofónové platne a vydával knihy. Ich popularita rástla tak strmo, že Skupa v Plzni v roku 1930 založil českú profesionálnu bábkovú scénu, ktorú nazval Divadlo Spejbla a Hurvínka. Obľuba oboch bábok bola, však taká obrovská, že sa im Plzeň stal malý. Skupa s nimi cestoval po celej republike a niekoľkokrát vystúpil i v zahraničí. Zlom priniesla 2. svetová vojna, počas ktorej bol Josef Skupa v roku 1944 zatknutý gestapom a divadlo bolo zrušené. Po vojne sa Skupa usídlil v Prahe, kam presunul i divadlo, ktoré existuje dodnes. K Spejblovi a k Hurvínkovi časom pribudli i bábky Máničky, jej starostlivej babičky Kateřiny a psíka Žeryka. Prvá gramofónová nahrávka so Spejblom a s Hurvínkom vznikla v júni 1929 v Berlíne. Vyšla pod značkou His Master´s Voice. Ide o paródiu pesničky Sonny Boy. Prvá nahrávka Josefa Skupu so Spejblom a s Hurvínkom pre českú značku Ultraphon (historického predchodcu Supraphonu) je z 31. júla 1930 a ide o Pohádku o chcíplé vodě. Ďalšie nahrávky vznikli v novembri 1930 pod názvom Hurvínkův dějepis.

V roku 1951 bol prijatý do Divadla Spejbla a Hurvínka vtedy 24-ročný Miloš Kirschner. Už od roku 1952 interpretoval hlavné roly. V roku 1956 ho profesor Josef Skupa vymenoval za svojho nástupcu. V roku 1966 bol Miloš Kirschner menovaný za riaditeľa divadla. Pod jeho vedením sa ďalej vyvíjal charakter dvojice bábok Spejbla a Hurvínka. Kirschner prijal tradíciu a súčasne prišiel s javiskovými i tematickými inováciami. Na rozdiel od Skupu interpretoval svoje role i v cudzích jazykoch. Za 44 rokov navštívilo Divadlo Spejbla a Hurvínka 30 krajín. Miloš Kirschner významne rozvinul i spoluprácu Divadla S+H so Supraphonom. Spejbl a Hurvínek hlasom Miloša Kirschnera sa prvýkrát prihovárajú v nahrávke podľa textu Josefa Barchánka: Spejbl básníkem a Čím bude Hurvínek. Ide o nahrávky zo štúdia Mozarteum zo 14. februára 1957.

Pokračovateľ interpretácie Spejbla a Hurvínka Martin Klásek do divadla nastúpil v 16tich rokoch ako technik. Zakrátko, však dostal ponuku stať sa členom umeleckého súboru. Debutoval v roku 1974 v detskej hre Hurvínek mezi broučky. Od roku 1982, po niekoľkoročnej pauze, začal pravidelne alternovať Miloša Kirschnera. Po Kirschnerovej smrti v roku 1996 sa stal jeho nástupcom a neskôr i šéfom umeleckého súboru Divadla S+H. Martin Klásek prvýkrát spolupracoval so Supraphonom v nahrávke z roku 1997 pre CD Hurvínek mezi Přemyslovci.

Bábkoherec, dramaturg, režisér a autor Ondřej Lážnovský pôsobí v Divadle S+H od sezóny 2009/2010. S interpretáciou Spejbla a Hurvínka debutoval vo svojich 42 rokoch 3. októbra 2017 v inscenácii Heleny Štáchovej Hurvínek v Hajanech. Lážnovský je okrem iného podpísaný pod scenármi predstavení Dějiny kontra Spejbl a Hurvínkovo přání. Lážnovského hlas spolu so Skupovým, Kirschnerovým a Kláskovým zaznieva na bilančnom albume Ať žije Spejbl, ktorý na jar 2020 pri príležitosti 100. výročia bábky Spejbla vydal Supraphon.

Titul “Ať žije Spejbl” nájdete na www.spinaker.sk

Recenzie

Napísať recenziu

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*