Do dejín českého bábkarstva vstúpil legendárny Spejbl presne pred sto rokmi.
- Domáce
Slávny pán Spejbl oslavuje v roku 2020 stovku, deväťdesiatiny majú bábky Máničky a Žeryka. Sedemdesiatpäť rokov pôsobí Divadlo Spejbla a Hurvínka v Prahe a už dvadsaťpäť rokov má svoju adresu v Prahe 6 Dejvicích. A tento rok v júli uplynie tiež deväťdesiat rokov od vzniku prvej nahrávky Josefa Skupu so Spejblom a Hurvínkom pre značku Ultraphon (historického predchodcu Supraphonu). Protagonisti Divadla Spejbla a Hurvínka majú stále veľké množstvo priaznivcov. České bábkarstvo je i v medzinárodnom kontexte výnimočné a tvorcovia, ktorí spolupracovali a spolupracujú s Divadlom Spejbla a Hurvínka v priebehu uplynulých sto rokov, sú toho dôkazom.
Do dejín českého bábkarstva vstúpila postava Josefa Spejbla presne pred sto rokmi. Autorom bábky je Josef Skupa, ktorý prežil značnú časť svojho života v Plzni, kde tiež spolupracoval s rezbárom Karlom Noskom. Spejbl to ale spočiatku nemal vôbec jednoduché. Jeho popularita šla ruka v ruke s jeho vzhľadom, a tak diváci, ktorí mohli bábku spoločne s Kašpárkem vídať na javiskách od roku 1920, vítali predovšetkým humorné až satirické scény. Všetko sa zmenilo v roku 1926 s príchodom Spejblovho javiskového partnera Hurvínka. Josef Skupa celé roky cítil, že dvojica Kašpárek a Spejbl nie je práve ideálna. Do sveta bábok teda vstúpil Hurvínek, Spejblov neposedný syn.
Hurvínek so Spejblom vytvorili skvelý tandem a rýchlo si získali popularitu medzi obecenstvom všetkých vekových vrstiev. Základom predstavenia sa stal dialóg otca a syna a na konci 20. rokov minulého storočia vystúpili obe bábky z javiska do rozhlasového éteru. Nezostalo ale len pri vtipných dialógoch pre rozhlas, Josef Skupa s bábkami nahrával gramofónové platne a vydával knihy. Ich popularita rástla tak strmo, že Skupa v Plzni v roku 1930 založil českú profesionálnu bábkovú scénu, ktorú nazval Divadlo Spejbla a Hurvínka. Obľuba oboch bábok bola, však taká obrovská, že sa im Plzeň stal malý. Skupa s nimi cestoval po celej republike a niekoľkokrát vystúpil i v zahraničí. Zlom priniesla 2. svetová vojna, počas ktorej bol Josef Skupa v roku 1944 zatknutý gestapom a divadlo bolo zrušené. Po vojne sa Skupa usídlil v Prahe, kam presunul i divadlo, ktoré existuje dodnes. K Spejblovi a k Hurvínkovi časom pribudli i bábky Máničky, jej starostlivej babičky Kateřiny a psíka Žeryka. Prvá gramofónová nahrávka so Spejblom a s Hurvínkom vznikla v júni 1929 v Berlíne. Vyšla pod značkou His Master´s Voice. Ide o paródiu pesničky Sonny Boy. Prvá nahrávka Josefa Skupu so Spejblom a s Hurvínkom pre českú značku Ultraphon (historického predchodcu Supraphonu) je z 31. júla 1930 a ide o Pohádku o chcíplé vodě. Ďalšie nahrávky vznikli v novembri 1930 pod názvom Hurvínkův dějepis.
V roku 1951 bol prijatý do Divadla Spejbla a Hurvínka vtedy 24-ročný Miloš Kirschner. Už od roku 1952 interpretoval hlavné roly. V roku 1956 ho profesor Josef Skupa vymenoval za svojho nástupcu. V roku 1966 bol Miloš Kirschner menovaný za riaditeľa divadla. Pod jeho vedením sa ďalej vyvíjal charakter dvojice bábok Spejbla a Hurvínka. Kirschner prijal tradíciu a súčasne prišiel s javiskovými i tematickými inováciami. Na rozdiel od Skupu interpretoval svoje role i v cudzích jazykoch. Za 44 rokov navštívilo Divadlo Spejbla a Hurvínka 30 krajín. Miloš Kirschner významne rozvinul i spoluprácu Divadla S+H so Supraphonom. Spejbl a Hurvínek hlasom Miloša Kirschnera sa prvýkrát prihovárajú v nahrávke podľa textu Josefa Barchánka: Spejbl básníkem a Čím bude Hurvínek. Ide o nahrávky zo štúdia Mozarteum zo 14. februára 1957.
Pokračovateľ interpretácie Spejbla a Hurvínka Martin Klásek do divadla nastúpil v 16tich rokoch ako technik. Zakrátko, však dostal ponuku stať sa členom umeleckého súboru. Debutoval v roku 1974 v detskej hre Hurvínek mezi broučky. Od roku 1982, po niekoľkoročnej pauze, začal pravidelne alternovať Miloša Kirschnera. Po Kirschnerovej smrti v roku 1996 sa stal jeho nástupcom a neskôr i šéfom umeleckého súboru Divadla S+H. Martin Klásek prvýkrát spolupracoval so Supraphonom v nahrávke z roku 1997 pre CD Hurvínek mezi Přemyslovci.
Bábkoherec, dramaturg, režisér a autor Ondřej Lážnovský pôsobí v Divadle S+H od sezóny 2009/2010. S interpretáciou Spejbla a Hurvínka debutoval vo svojich 42 rokoch 3. októbra 2017 v inscenácii Heleny Štáchovej Hurvínek v Hajanech. Lážnovský je okrem iného podpísaný pod scenármi predstavení Dějiny kontra Spejbl a Hurvínkovo přání. Lážnovského hlas spolu so Skupovým, Kirschnerovým a Kláskovým zaznieva na bilančnom albume Ať žije Spejbl, ktorý na jar 2020 pri príležitosti 100. výročia bábky Spejbla vydal Supraphon.
Titul “Ať žije Spejbl” nájdete na www.spinaker.sk